Studenten van de CHE presenteren resultaat onderzoek dagbesteding.
Op 14 december hebben een aantal 4e jaars studenten van de Christelijke Hoge School Ede de resultaten gepresenteerd van hun onderzoek naar dagbesteding in het Mooi Leven Huis. Het onderzoek is uitgevoerd dor Charlotte de Groot, Derk van de Steeg, Alice Pors, Lisanne van Harten, Gerben Bos en Iris Versprille.
De centrale vraag bij hun onderzoek was: “Hoe ziet een passend dagprogramma eruit dat recht doet aan de individuele behoeften en belangen van een samengestelde groep deelnemers (of: verschillende zorgzwaarte-pakketten)?
Als eerste hebben zij gekeken wat de literatuur zegt over de behoeften en belangen van een samengestelde groep deelnemers bij de invulling van dagbesteding. Hieruit kwam als eerste naar voren dat drie onderdelen van invloed zijn op zinvolle dagbesteding:
1. Aansluiting bij de mogelijkheden en interesses;
2. Draagt het bij aan de ontplooiing en ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
3. Draagt het bij aan integratie en deelname aan de samenleving.
Verder is aandacht besteed aan de theorie rondom sensoriek, geheugen, motoriek en activiteiten zoals spel, ontspanning en snoezelen. Voor de integratie in de samenleving komt uit de literatuur naar voren dat inclusie, zelfbepaling/zeggenschap en persoonlijke ondersteuning de drie belangrijke bouwstenen zijn. Ten slotte werd in het onderzoeksrapport opgemerkt dat in de literatuur een aantal belangrijke voordelen van een heterogene groepssamenstelling genoemd worden. Hierbij gaat het o.a. om een breder aanbod van activiteiten en betere sociale ontwikkeling.
De studenten hebben vervolgens de theorie getoetst in de praktijk en een bezoek gebracht aan een aantal dagbestedingslocaties. Bij Ruiter Actief in Barneveld hebben zij o.a. gezien dat deelnemers met een hoger niveau veel plezier halen uit het doen van activiteiten met deelnemers met een lager niveau. De interactie tussen de deelnemers wordt hierbij als zeer waardevol ervaren. De studenten constateren hierbij wel dat een individuele benadering in een samengestelde groep veel creativiteit vraagt van de begeleiders.
Als laatste deelvraag in het onderzoek hebben de studenten onderzocht wat het Mooi Leven Huis kan leren van de bestaande dagbestedingsgroepen. Zij noemen hier o.a. het belang van een goede visie en toepassing van methodieken. Door het inzetten van vrijwilligers en stagiaires kan extra capaciteit in de bezetting gerealiseerd worden. Bij de invulling van het programma zien zij verschillen tussen de beoordeelde locaties. Bij de een wordt gekozen voor een vast programma, bij anderen wordt binnen een standaard programma gekozen voor variatie in activiteiten en/of locaties.
Naast een aantal aanbevelingen in het onderzoeksrapport hebben de studenten een product aangeboden aan het Mooi Leven Huis. Dit zijn een aantal symbolische bouwstenen, in de vorm van kleurrijke dozen, om te komen tot een passend dagbestedinsprogramma. Elke bouwsteen is gevuld met een aantal tips, om het bestuur van de stichting Mooi Leven Huis Ede te prikkelen en voorbeelden vanuit de praktijk mee tegen.
Het bestuur van de stichting Mooi Leven Huis Ede is dankbaar voor de tijd en energie die de studenten hebben besteed ten behoeve van het Mooi Leven Huis. De resultaten van hun onderzoek bieden verschillende aanknopingspunten om straks te komen tot een uitdagende en zinvolle dagbesteding.